Հայերեն տեքստը՝ ստորև։
In the world of technology and social media the new digital reality presents ever-growing challenges to the established art industry: reaching the wider art community or thinking digitally when dealing with non-digital art.
Recently, we came across an interesting Instagram post about the exhibition of Chant Avedissian: Chant Egyptien – the artist who put Egypt’s Golden Age in the spotlight.
The post featured an Armenian folk-dance costume designed by Chant Avedissian in 1974. The photo was presented by using the contrasting approach by featuring Roubina Mikaelian, the daughter of the owner of the costume, wearing the costume and dancing on Ewart Hall Stage at the American University in Cairo in 1974 – and then the costume being worn today, 48 years later, as a way of celebrating the Armenian taraz / heritage and supporting the art of Armenia being showcased at the Armenia Art Fair.
The post also included the design drawing of the costume by Chant Avedissian, as well as a second costume designed by the artist and on display in Chant Égyptien exhibition. We consider this contrasting approach unusual, in that it presents us with an example of the ever-growing challenges new digital reality presents to the established art industry.
Whatever we do, we need to make decisions on where to post, what media to use and in what language, but, most importantly, we need to think digitally when dealing with non-digital art!
Armenia Art Fair has pages on Facebook, Instagram and LinkedIn. Even so, social media platforms, such as TikTok, are constantly evolving and offering new ways of presenting art to the masses. Let’s also not forget about the most powerful platforms, such as YouTube.
Where do YOU search for art? What catches your attention? What do you think about the digital challenges facing the non-digital, material art world?
Ինչպես հաղորդակցել արվեստը մեր օրյա թվային աշխարհում
Տեխնոլոգիաների և սոցիալական մեդիայի աշխարհի նոր թվային իրականությունը անընդհատ մարտահրավերներ է ստեղծում կայացած արվեստի ինդուստրիայի համար, օրինակ, արվեստասեր հանրության ավելի մեծ ներկայացուցիչների ընդգրկելը կամ թվային մտածել ոչ թվային արվեստի հետ գործ ունենալիս:
Վերջերս ինստագրամյան մի հետաքրքիր գրառում ենք տեսել Եգիպտոսի ոսկեդարը ուշադրության արժանացրած նկարչի՝ Շանթ Ավետիսյանի ցուցահանդեսի՝ «Chant Egyptien»-ի վերաբերյալ:
Գրառումը հայկական ժողովրդական պարի տարազ էր ներառում, որը մշակել էր Շանթ Ավետիսյանը 1974 թվականին: Գրառումը ներկայացնում էր լուսանկար՝ տարազի տիրոջ դուստր Ռուբինա Միքայելյանի հագին 1974 թվականին Կահիրեի ամերիկյան համալսարանի Էվարթ Հոլլ բեմին պարելիս, և այնուհետ նույն զգեստը այսօր՝ 48 տարի անց, կրելիս՝ որպես հայկական տարազը / ժառանգությունը մեծարելու և Հայաստանի արվեստին աջակցելու միջոց, որը ցուցադրվում է Armenia Art Fair-ում:
Գրառումը ներառում էր նաև Շանթ Ավետիսյանի տարազի դիզայնը, ինչպես նաև նկարչի կողմից մշակված երկրորդ տարազը և ցուցադրված Chant Égyptien ցուցահանդեսում: